Vandaag kreeg ik post van meneer Koolmees. Wouter Koolmees, de President-directeur van de Nederlandse Spoorwegen. In een mail die duidelijk als massamail naar alle NS kaarthouders is gegaan doet hij net alsof hij dit direct naar mij stuurt.
Beste reiziger,
Wij spreken elkaar niet vaak één op één. Toch vind ik het van belang nu van me te laten horen. U bent tenslotte de belangrijkste reden waarom we bij NS doen wat we doen: Nederland voor iedereen duurzaam bereikbaar houden.
Dat is ook precies waarom ik er zo van baal dat u vandaag voor de vierde keer te maken krijgt met de gevolgen van een staking op het spoor. Daarvoor zou ik u graag mijn excuses willen aanbieden. Het is hinder die u niet verdient.
De stakingen zijn het gevolg van vastgelopen cao-onderhandelingen tussen vakbonden en NS. Hoewel van groot belang voor ons bedrijf, zijn deze onderhandelingen uiteindelijk een intern conflict waar u part noch deel aan hebt. Mede daardoor vind ik het vervelend dat u op een dag als vandaag niet van NS krijgt wat u mag verwachten.
Mijn collega’s verzorgen uw treinreis. Een vrolijke omroep in de trein, goede service op het station: het maakt een wereld van verschil. Andere collega’s zorgen er juist achter de schermen voor dat u uw trein kunt nemen; bijvoorbeeld door een dienstregeling of werkrooster te maken of te sleutelen aan de treinen.
Al die collega’s verdienen een goede beloning. Dat is ook een investering in de toekomst van uw reis. Tegelijkertijd willen we ook blijven investeren in mooie stations, nieuwe en schone treinen en het betaalbaar houden van onze kaartjes. Zaken waar u als reiziger ook wat aan heeft.
De financiële mogelijkheden voor ons bedrijf – met vijf jaar verlies op rij en ook dit jaar geen winst – zijn beperkt. Wij moeten zoals ieder ander bedrijf onze balans op orde brengen, NS kan niet structureel meer geld uitgeven dan ze heeft.
Hoe nu verder? NS was nog niet uit onderhandeld. Helaas lukt onderhandelen maar slecht als niet iedereen zich aan tafel meldt. Daarom zullen we de vakbonden nu een zogenoemd eindbod doen en hen vragen dit voor te leggen aan hun leden. Het woord is dan aan hen.
Dat de stakingen met deze stap snel tot een einde zullen komen, kan ik helaas niet beloven. Ik hoop wel dat de bonden en NS alsnog snel tot een oplossing komen. In uw belang, dat van mijn collega’s en voor de toekomst van NS.
Met vriendelijke groet,
Wouter Koolmees
President-directeur NS
Ik las de mail met verbazing en kon enige irritatie ook niet tegenhouden. Uiteindelijk besloot ik dan toch maar op die Reply knop te drukken. Of mijn reactie daadwerkelijk bij Dhr. Koolmees terecht gaat komen weet ik niet, maar ik ga mijn reactie toch ook maar even hier delen.
Beste heer Koolmees,
Bedankt voor uw mail. Als iemand die niet extreem vaak de trein neemt maar dat wel van plan is in de toekomst meer te gaan doen is het goed om te zien dat u zo begaan bent met de reizigers.
Wat me wel enorm steekt aan de mail is dat u weinig lijkt te kijken naar “de andere kant” van het verhaal. U beweert wel dat uw collega’s een goede beloning verdienen, maar vervolgens komt u alleen maar met waarom het niet kan. U klaagt wel over 5 jaar lang al geen winst maken, maar zegt niets over de enorme inflatie waar uw collega’s onder gebukt gaan, wat een reden is om een looneis neer te leggen. Ook noemt u niet dat u met uw tegenboden tot nu toe echt ver bent gebleven van de eis van de stakers.
En misschien moet u de echte problemen benoemen: De NS had nooit geprivatiseerd moeten, want in overheidshanden hoeft geen winst gemaakt te worden. Daarnaast zorgt het kapitalistische aanbestedingssysteem ervoor dat de investeringen waar u over spreekt veel meer kosten dan strict noodzakelijk. In plaats van op de bonden en uw collega’s af te geven is het misschien beter om af te geven op de overheid en het kapitalisme.
Als reiziger verklaar ik me hierbij solidair met de stakers. Ik hoop dat ze nog vaak zullen staken. Totdat uw “eindbod” op een niveau is waar ze iets mee kunnen. Of nee, ik hoop eigenlijk dat ze niet vaak meer zullen staken, omdat u spoedig tot inzicht komt dat u toch echt meer moet bieden zodat uw collega’s ook op een normale manier kunnen (blijven) leven. De bal ligt bij u, bij de NS als werkgever, en niet bij de bonden en uw collega’s.
Succes met het komen met een goed bod.
Stefan Koopmanschap
Geef een reactie